نوشته شده توسط : مهدی

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای یعنی چه؟ : ریزش موی سکه ای نوعی از ریزش مو می باشد که می تواند در قسمت های از سر ، ریش یا ابرو اتفاق بیوفتد و در چنین حالتی موها به تکه های به اندازه سکه دچار ریزش می شوند. با اینکه این گونه ریزش خطری ندارد و درد را افراد احساس نمی کنند ولی همین ریزش مو می توانند در حالات روحی و روانی فرد تاثیر بسزایی داشته باشد و افسردگی را برای آنها به همراه داشته باشد. با اینکه بیمارانی که دچار این مشکل شده اند درد ندارد ولی گاهی با احساس خارش روبرو می شوند.

ریزش موی سکه ای

این ریزش بدین صورت است که در ۸۰ درصد فقط یک تکه از مو ریخته می شود در ۷ درصد چند تکه و در ۳ درصد ۲ تیکه ریخته می شوند و البته این میزان تکه با شدت بیماری ارتباطی ندارد.  تحقیقات گسترده ی در مورد ریزش مو به صورت تکه تکه صورت گرفته که نشان میدهد این ریزش در همه قسمت های که مو دارند ممکن است اتفاق بیوفتد ولی این ریزش ها در سر ۶۶ تا۹۵ درصد است و ۲۸درصد در ریش ، ۳ درصد در ابرو و ۱ درصد در دیگر قسمت های دارای مو است.

ریزش موی سکه ی بر پایه الگوی ریزش به چند گروه تقسیم بندی می شود :

  1. موهای که در اطراف سر و قسمت پایین سر هستند ریخته شده اند.
  2. موها به صورت وسیع ریخته شده اند و همه ی قسمت های سکه ی شکل با یکدیگر ترکیب شده اند
  3. در همه جاهای بدن مو ریخته است
  4. موهای که در فرق سر هستند صد در صد ریخته شده اند.

چگونه ریزش موی سکه ای شناسایی می شود:

معمولا پزشکان به علت شکل این نوع ریزش و الگوی آن سریعا آن را تشخصی میدهند.طاسی سر عموما بی خطر می باشد. اگر کمتر از ۵۰ درصد از سر دچار ریزش موی سکه ی شده باشد معمولا “کورتیکوستروئید” پیشنهاد می شود که به واسطه سوزن های توسط پزشک در ۴ تا۶ هفته یکبار تزریق می گردد.

متخصصان می گویند برای درمان ۵۰ تا۹۹ درصد در مشکل ریزش سکه ی مصرف ماینوکسیدیل می تواند تاثیر گذار باشد ، مخصوصا در صورتی که آن۵ درصد باشد. به گونه ی که در ۱۲ هفته رشد اولیه موها آغاز می شود.

در ریزش موی سکه ی چه عواملی موثر هستند؟

ژنتیک :

عوامل ژنتیکی می تواند حدود ده تا بیست درصد سبب بروز مشکل ریزش سکه ی مو در افرادی شود که سابقه این بیماری در خانواده شان داشته اند.البته در دوقلوها هم از ریزش مو به این شکل رایج است. مطالعه های زیادی بر روی چندین ژن صورت گرفته که نشان میدهد ۸۰درصد بیمارهای که دچار ریزش موی سکه ی می شوند پادتن DQ3 گلبول سفید خون داشته اند.

نژاد :

تحقیقات زیادی صورت گرفته که نشان میدهند همه ی نژادها با نسبت یکسانی می توانندبه این نوع ریزش دچار گردند و بین نژادها تفاوتی وجود نداشته است.

جنسیت :

برخی از تحقیقات نشان میدهد که زن ها بیشتر از مردها دچار مشکل می شوند ولی در تحقیقات دیگری که بر روی ۷۳۶ بیمار انجام شده بود نسبت مردان و زنان یکسان بود. البته داده های آماری برای این گزینه متفاوت گزارش شده اند.

سن :

هر فردی در هر سنی ممکن است به این بیماری دچار شود ولی معمولا برای این بیماری سن ۱۵ تا ۲۹ سالگی رایج است . طی امارها ۴۴ درصد افرادی که به ریزش موی سکه ی دچار شده اند زیر ۲۰ ساله بوده اند و ۳۰ درصد آنها ۴۰ سال داشته اند.

در نهایت باید بدانید علت تشخیص دقیق ریزش موی سکه ی باید توسط پزشک صورت بگیرد و همچنین او روش درمان متناسب با شما را تعیین نماید.

برچسب ها: , , , , , ,





:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: